17. jun. 2013
Udviklingsprojekt "Ord til billede" 24.06.2013
Kære deltager i
udviklingsprojekt ”Ord til billede”
Tak for deltagelse i vores 2-årige
projekt og for en god afslutningsdag d. 24.06
Denne blog vil leve videre, så I kan hente oplysninger og inspiration. Det sidste jeg rydder op i bliver
værktøjskassen der ryddes for det nuværende indhold, og hvor der lægges E-bøger
om faglig læsning (læsning i fagene), matematik med værktøjerne,
projektarbejdet mv.
Oplysningerne vil være tilgængelige fra 10. juli 2013
Hvis nogen har lyst til at tilføje
undervisningseksempler eller andet med afsæt i Ordtilbillede-værktøjerne, kan I
sende dem til mig, så opdaterer jeg løbende E-bogen.
Min fremtidige mailadresse er:
mereteskjodt@gmail.com
Alle deltagende skoler bør nu have modtaget 10 ex. af vores rapport, hvis ikke så skriv en mail.
God sommerferien
Med venlig hilsen
Merete Skjødt Jørgensen
Projektleder ”Ord til billede”
Kære deltager i udviklingsprojekt ”Ord til billede”
Tak for deltagelse i vores 2-årige projekt og for en god afslutningsdag d. 24.06
Denne blog vil leve videre, så I kan hente oplysninger og inspiration. Det sidste jeg rydder op i bliver værktøjskassen der ryddes for det nuværende indhold, og hvor der lægges E-bøger om faglig læsning (læsning i fagene), matematik med værktøjerne, projektarbejdet mv.mereteskjodt@gmail.com
1. maj 2013
Læs følgende artikler om udviklingsprojekt "Ord til billede":
Artiklen "Fra ord til billede - fra eksperimenter til ny praksis"
Udkommet på AVU-medier.http://www.avumedier.dk/Fagligtforum/Fagportal/tema-artikler.aspx
Gratis digitale værktøjer: en øjenåbner for nye læringsformer
Udviklingsprojektet
i Svendborg har som vision at fremme elevernes faglige læsning ved hjælp af
visuelle, digitale værktøjer. Udgangspunktet er, at elevernes mediekompetencer
fra fritiden bliver et aktiv, når de i skolen bruger digitale læremidler til at
finde oplysninger og producere egen, ny viden. Ligesom digitale redskaber
styrker læringen, fordi de tilsammen åbner op for forskellige formidlingsmåder
– alt fra tekst og billeder til film, der supplerer hinanden.
5. apr. 2013
Se artiklen om udviklingsprojekt "Ord til billede" af Ole Christensen, UCC og Merete Skjødt Jørgensen, projektleder/Svendborg Kommune.
Fra Ord til billede - fra eksperimenter til ny praksis
Etiketter:
Om Ord til billede
|
0
kommentarer
14. mar. 2013
Formidlingsdag om Udviklingspuljen 14.03.13
Etiketter:
Om Ord til billede
|
0
kommentarer
3. mar. 2013
Mindmeister og matematik
I 4.b på Skårup Skole
afsluttede vi emnet om geometriske navne med at lave et mindmap over den
opsamlede viden. Et eleveksempel ses nedenfor:
Lavet af Aja og Jonathan 4.b Skårup Skole
IT-redskabet Mindmeister
er kendt og brugt af eleverne gennem ca. 1 år, så den tekniske kunnen er på
plads. Redskabet motiverer i sig selv pga. lay-out og især fordi der let kan
inddrages billeder m.m. fra nettet. Mediet lægger op til ikke-seriel tænkning,
samtidig med det er overskueligt og let at ændre og perfektionere.
Fagligt giver mediet nye
gode muligheder for at strukturere den opsamlede viden. Eleverne får et godt
billede af egen viden, mens læreren let får et kvalitativt overblik over de
begreber eleverne har arbejdet med. Undervejs i udarbejdelsen lærte eleverne en
del af hinanden ved at se andres mindmaps, og den fælles opsamling med visning
af udvalgte mindmaps blev udgangspunkt for en god dialog om begreberne og deres
beskrivelse. Mange steder er det matematiske sprog koblet sammen med elevernes
hverdagssprog/ufærdige matematiksprog, hvilket giver vigtige forbindelser i den
videre begrebsudvikling.
Lærer-elev-rollerne
ændrer sig, når Mindmeister kommer i spil. Eleverne kan lettere se, hvad de
hver især laver, hvorfor de ofte lærer af det sidemanden laver i stedet for at
søge hjælp hos læreren. Som lærer er der mere tid til sparring og vejledning om
produkternes indhold.
Samlende kan det påpeges,
at Mindmeister som redskab i matematik kan noget, som andre redskaber har svært
ved. Med redskabet kan begreber let og hurtigt struktureres og visualiseres,
hvilket i stor grad styrker elevernes matematiske begreber. Samtidig skabes let
tilgængelig kvalitativ evaluering for læreren.
Regneark
i matematik:
På 4. årgang på Skårup
skole havde vi to temadage om trafik, hvor trafiktællinger skulle omsættes til
diagrammer. Se eksempel nedenfor:
Lavet af Frida og Noah 4.kl. Skårup Skole
Regnearkets (Open office)
mulighed for at omsætte tabelmateriale til grafer var et naturligt redskab at
vælge. Eleverne lærte hurtigt at indskrive tabeller, overskrifter m.m. både ud
fra fælles instruktion, men undervejs også af de, der arbejde ved siden af. Det
er let at se en andens arbejde på en pc-skærm. Og let at ændre eller
eksperimentere med. ”Fortryd”-tasten er uundværlig.
Den blev brugt flittigt,
når grafiske udtryk for talmaterialet blev afprøvet. Regnearket har mange
muligheder for diagrammer, som blev udforsket, tilvalgt og fravalgt. Det
faglige indhold i emnet havde altså flyttet sig fra konstruktion af
pindediagrammer til at se og tolke forskellige diagrammer på det samme
talmateriale. Læsning og vurdering af diagrammer blev altså en væsentlig del af
emnet, hvilket andre redskaber; f.eks. papir, lineal og blyant, vil have meget
svært ved at sætte fokus på.
Konkluderende kan det
ses, at regnearket i dette emne var med til at hæve det kvalitative indhold i
den faglige læsning af matematiske tabeller og grafer. Også her ændredes
lærer-elev-rollen i retning af det, som blev set ved arbejdet med Mindmeister.
27. feb. 2013
Artiklen "Fra ord til billede - fra eksperimenter til ny praksis"
Udkommet på AVU-medier.http://www.avumedier.dk/Fagligtforum/Fagportal/tema-artikler.aspx
17. feb. 2013
Husk at tage fotos, videoklip og indsamle observationer fra praksis.
Vi vil gerne have så mange fotos som I kan skaffe (forældreunderskrifter, se formularen).
9.klasse-lærere kan dokumentere ved at samle oplysninger om brug af digitale værktøjer til præsentation, produkt og hjælpemidler i forbindelse med projektopgaven 2013.
Send det til ksbmsj@svendborg.dk
Nedenstående tekst til inspiration:
"I Ord til Billede eksperimenteres med hvorledes brugen af visuelle digitale værktøjer kan fremme elevers faglige læsning i alle fag og læsning af multimodale tekster, og hvorledes projektorganiseret arbejde kan understøtte dette. Hele skolen som organisation udfordres på forskellige måder. Det er udviklingsprojektets intention at bryde med en traditionel forståelse af, hvad der er god viden og læring i dag. Skolen har for længe været præget af skriftsproglige medier, der understøtter en lineær tankegang og en skolepraksis, der for snævert har fokuseret på færdigheder og kompetencer og har overset betydningen af at arbejde innovativt og kreativt. I projektet arbejdes med digitale værktøjer, der giver elever og lærere mulighed for at eksperimentere med nye arbejdsformer og nye roller i skolen. De digitale værktøjer giver visuel adgang til viden og kommunikation. De åbner op for associationer, synonymer, komparationer: omsætter ord til billeder/fotos/illustrationer samt ikke mindst læsning af multimodale tekster. De bryder med traditionelle lærer- og elevroller, og de udfordrer skolens læringskultur".
Vi vil gerne have så mange fotos som I kan skaffe (forældreunderskrifter, se formularen).
9.klasse-lærere kan dokumentere ved at samle oplysninger om brug af digitale værktøjer til præsentation, produkt og hjælpemidler i forbindelse med projektopgaven 2013.
Send det til ksbmsj@svendborg.dk
Nedenstående tekst til inspiration:
"I Ord til Billede eksperimenteres med hvorledes brugen af visuelle digitale værktøjer kan fremme elevers faglige læsning i alle fag og læsning af multimodale tekster, og hvorledes projektorganiseret arbejde kan understøtte dette. Hele skolen som organisation udfordres på forskellige måder. Det er udviklingsprojektets intention at bryde med en traditionel forståelse af, hvad der er god viden og læring i dag. Skolen har for længe været præget af skriftsproglige medier, der understøtter en lineær tankegang og en skolepraksis, der for snævert har fokuseret på færdigheder og kompetencer og har overset betydningen af at arbejde innovativt og kreativt. I projektet arbejdes med digitale værktøjer, der giver elever og lærere mulighed for at eksperimentere med nye arbejdsformer og nye roller i skolen. De digitale værktøjer giver visuel adgang til viden og kommunikation. De åbner op for associationer, synonymer, komparationer: omsætter ord til billeder/fotos/illustrationer samt ikke mindst læsning af multimodale tekster. De bryder med traditionelle lærer- og elevroller, og de udfordrer skolens læringskultur".
6. feb. 2013
Projektfolder til inspiration
Til inspiration
Se projektfolderen til 9. årgang
Permanent link fra "Projektarbejde"
20. jan. 2013
Kære deltagere i Ord til billede
Nu med en formular til forældretilladelse, se "Formularer"
Husk at tage videoklip, fotos,... til brug i forbindelse med:
- evalueringsdagen 7. maj 2013
- publikationen/E-bogen
- rapporten til Styrelsen for Bibliotek og Medier
- pressemeddelelser
Vi benytter kun de fotos og optagelse offentligt, hvor vi har forældrenes/personernes underskrifter.
Hvis I har færdige undervisningsforløb må I gerne sende dem til min mailadr.
Jeg vil derpå lægge dem i den digitale værktøjskasse
Etiketter:
formularer
|
0
kommentarer
Abonner på:
Opslag (Atom)
Artikler om Ordtilbillede
Udvalgte værktøjer
Projektbeskrivelser år 2
Projekt-status
Projektarbejde
Læsning i alle fag
Multimodalitet 22.08.12
Leveret af Blogger.
Temadag 07.09.2012
Temadag 04.09.2012
Evaluering
Evaluering
(2)