3. mar. 2013
Mindmeister og matematik
I 4.b på Skårup Skole
afsluttede vi emnet om geometriske navne med at lave et mindmap over den
opsamlede viden. Et eleveksempel ses nedenfor:
Lavet af Aja og Jonathan 4.b Skårup Skole
IT-redskabet Mindmeister
er kendt og brugt af eleverne gennem ca. 1 år, så den tekniske kunnen er på
plads. Redskabet motiverer i sig selv pga. lay-out og især fordi der let kan
inddrages billeder m.m. fra nettet. Mediet lægger op til ikke-seriel tænkning,
samtidig med det er overskueligt og let at ændre og perfektionere.
Fagligt giver mediet nye
gode muligheder for at strukturere den opsamlede viden. Eleverne får et godt
billede af egen viden, mens læreren let får et kvalitativt overblik over de
begreber eleverne har arbejdet med. Undervejs i udarbejdelsen lærte eleverne en
del af hinanden ved at se andres mindmaps, og den fælles opsamling med visning
af udvalgte mindmaps blev udgangspunkt for en god dialog om begreberne og deres
beskrivelse. Mange steder er det matematiske sprog koblet sammen med elevernes
hverdagssprog/ufærdige matematiksprog, hvilket giver vigtige forbindelser i den
videre begrebsudvikling.
Lærer-elev-rollerne
ændrer sig, når Mindmeister kommer i spil. Eleverne kan lettere se, hvad de
hver især laver, hvorfor de ofte lærer af det sidemanden laver i stedet for at
søge hjælp hos læreren. Som lærer er der mere tid til sparring og vejledning om
produkternes indhold.
Samlende kan det påpeges,
at Mindmeister som redskab i matematik kan noget, som andre redskaber har svært
ved. Med redskabet kan begreber let og hurtigt struktureres og visualiseres,
hvilket i stor grad styrker elevernes matematiske begreber. Samtidig skabes let
tilgængelig kvalitativ evaluering for læreren.
Regneark
i matematik:
På 4. årgang på Skårup
skole havde vi to temadage om trafik, hvor trafiktællinger skulle omsættes til
diagrammer. Se eksempel nedenfor:
Lavet af Frida og Noah 4.kl. Skårup Skole
Regnearkets (Open office)
mulighed for at omsætte tabelmateriale til grafer var et naturligt redskab at
vælge. Eleverne lærte hurtigt at indskrive tabeller, overskrifter m.m. både ud
fra fælles instruktion, men undervejs også af de, der arbejde ved siden af. Det
er let at se en andens arbejde på en pc-skærm. Og let at ændre eller
eksperimentere med. ”Fortryd”-tasten er uundværlig.
Den blev brugt flittigt,
når grafiske udtryk for talmaterialet blev afprøvet. Regnearket har mange
muligheder for diagrammer, som blev udforsket, tilvalgt og fravalgt. Det
faglige indhold i emnet havde altså flyttet sig fra konstruktion af
pindediagrammer til at se og tolke forskellige diagrammer på det samme
talmateriale. Læsning og vurdering af diagrammer blev altså en væsentlig del af
emnet, hvilket andre redskaber; f.eks. papir, lineal og blyant, vil have meget
svært ved at sætte fokus på.
Konkluderende kan det
ses, at regnearket i dette emne var med til at hæve det kvalitative indhold i
den faglige læsning af matematiske tabeller og grafer. Også her ændredes
lærer-elev-rollen i retning af det, som blev set ved arbejdet med Mindmeister.
Abonner på:
Kommentarer til indlægget (Atom)
Artikler om Ordtilbillede
Udvalgte værktøjer
Projektbeskrivelser år 2
Projekt-status
Projektarbejde
Læsning i alle fag
Multimodalitet 22.08.12
Leveret af Blogger.
Temadag 07.09.2012
Temadag 04.09.2012
Evaluering
Evaluering
(2)
0 kommentarer:
Send en kommentar